menikmati hutan (Genieten in de jungle)

10 juni 2017 - Taman Negara, National Park, Maleisië

Taman Negara...

En dan zijn we eindelijk bij de Longtail boot in Kuala Tembeling. Het was een forse reis vandaag. Ons voornemen om niet zoveel kilometers te maken mislukt hopeloos, na onze change of plans. Het longtail bootje doet er 3 uur over en er is, in tegenstelling tot wat de reisboeken zeggen, geen barst aan. Houten kont omdat je op de bodem op de vlonders zit en bekaf, maar...we zijn in de Taman Negara!

Geen al te best hotel, maar eindelijk een keer een heerlijk bed. Fijn!

Vandaag zo'n mooie tocht door de jungle gemaakt, eerst met een bootje met 2 locale gidsen. 1 man voorop de boot met een lange stok, de ander achter. Behendig stuurden ze samen dat bootje langs alle keien en stroomversnellingen. Tot de boot zijn schroef verloor! Daar lagen we dan, in the middle of nowhere, met een kapotte boot en 2 Maleisiërs die geen woord Engels spraken. Tot onze grote verbazing vond hij de schroef terug in de rivier en kregen ze 'm samen nog gefixt ook!

Tot mijn schrik zette ons af bij ergens in het oerwoud! Er was iets dat keek op een pad, gewoon" volgen tot aan de waterval. Ze gingen niet mee. Ehm okee...Dit jungle pad bleek vol obstakels te zitten, rotsen, takken, jezelf omhoog trekken, glibberend omlaag, al klimmend en klauterend kwamen we aan bij de waterval, waar je kon zwemmen. Ook daarvoor moesten we eerst over rotsen klimmen. Ben flink uitgegleden maar de beloning in het koele water was groot.

Vanavond eten in een floating restaurant (zo leuk!) en hopen dat morgen het zwembad van het hotel wel is gevuld en we ergens WiFi kunnen fixen...

Sinds wij de linkerhand nodig hadden voor belangrijke zaken, net als alle Aziaten hier doen, eten we alleen nog maar met rechts! Eten is trouwens belachelijk goedkoop. De goedkoopste was bij een Malay familie. 4,40 Ringitt, dat is

nog geen euro voor 2 sandwiches en 2 koffie...

Met onze rechterhand eten valt nog niet mee. Alle locals in eten met hun handen. Intrigerend om te zien hoe razendsnel en vaardig zij dit doen. Wij klungelen maar wat aan en smokkelen hier en daar een beetje..

Ik ga trouwens ook niet meer plassen in het halfdonker. Zoals het hoort laat je dan eerst je broek zakken en gaat dan op de pot zitten. Precies op het moment daartussenin schiet er een beest tussen mijn voeten door. Ik schrik en spring gillend van de ene op de andere voet door de wc , broek nog steeds op de enkels ;)

Het bleek gewoon een hagedisje...

Wij gaan nu op zoek naar een boatman die ons morgen naar de Orang Asli stam wil brengen, tot later x x

1. Paul en Angela:
    10 juni 2017
    Wat een avontuur! Nu al nieuwsgierig naar jullie verhalen! x
  2. Sandra:
    10 juni 2017
    Whaaaah, ik zou ook niet meer naar de wc gaan! Ben zo verschrikkelijk benieuwd naar alle foto's en al jullie ervaringen. Geniet, geniet, geniet! En tot gauw! xxx
  3. Bea van Leeuwen:
    10 juni 2017
    Wat mooi reisverslag,,heel spannend allemaal, dit wordt een avontuur om nooit te vergeten.
    ben ook heel benieuwd naar de foto's .
    nog veel jungle plezier.!!!
  4. Mama:
    10 juni 2017
    Wat spannend allemaal, zeker toen die kerels jullie alleen lieten. Het zwembad als beloning. xx
  5. Mylène:
    10 juni 2017
    Haha Ik zie helemaal voor me hoe je dat dan doet Rita. Enjoy het zwembad en je tijd daar